Zo creëer je meer rust in je fotografiepraktijk!

Casette band mannetje met chaotische gedachtenSoms overvalt het je, na een lange tijd van hard werken met minimaal succes ben je je inspiratie en nog erger je vertrouwen kwijt. Gaat het allemaal nog wel lukken? Ben je wel goed genoeg? Je weet dat je nog niet alles hebt geprobeerd dus daar zal het wel aan liggen. Je moet het gewoon gaan doen! Maar wat moest je ook alweer precies gaan doen?

 

Doe iets dat je echt verder brengt in plaats van dat je je bezig houdt met datgene wat er vandaag nog gedaan moet worden. En ja….ook het (goed) uitvoeren van je opdrachten voor opdrachtgevers, brengt je praktijk niet structureel verder. Dat is je werk inderdaad, maar daar verdien je je brood niet mee….. Een contradictie in Terminus? Ja en Nee. Natuurlijk je wordt betaald door je klanten. In die zin verdien je je brood als je werkt aan je opdrachten. Opdrachten doen geeft een goed gevoel. Je bent immers met je vak bezig. Maar het kan ook een uitvlucht zijn om maar niet met je marketing bezig te zijn. Daarom kan een opdracht afronden heel anders voelen. Staan de nieuwe opdrachtgevers al voor je klaar? Of ga je weer een proces in waarbij je denkt “Er moet NU echt iets gebeuren maar hoe doe ik dat?”

Als je pas begint na te denken over hoe je klanten krijgt als je geen klanten meer hebt dan ben je te laat. Een klant heb je meestal niet van het een op het andere moment dat heeft tijd nodig. Als je geen opdrachten hebt, heb je wel de tijd om aan je marketing te werken, maar vaak is de onrust en onzekerheid groot. De keuzes die je dan maakt zijn meestal gebaseerd op korte termijn en werken niet voor je op langere termijn. Wil je genoeg opdrachten hebben dan moet marketing een structureel onderdeel zijn van je werk.

Dus ook als je wel opdrachten hebt ben je bezig met je marketing. Daarbij zoek je een manier die bij je past. Marketing is een creatief proces. Niet alles werkt voor iedereen. Ik houd van dat proces. Ik vind het heerlijk om te kijken vanuit de kracht van een persoon of bedrijf en daarbij te zoeken hoe je marketing het beste in kan zetten.

Wil jij ook meer rust in je fotografiepraktijk? Verleg dan nu je focus en zorg dat je structureel aan de slag gaat met je marketing. Maak alvast een begin en volg de volgende 3 tips op.

  1. Houd een lijst bij van al je klanten, potentiële klanten maar ook je huidige klanten. Schrijf daarbij zoveel mogelijke waardevolle informatie op. Wat heb je voor hen gedaan, wat houdt hen bezig, zowel zakelijk als privé. Zijn er bijzondere dingen die het vermelden waard zijn.
  2. Kijk terug naar je lijst en bedenk op welke manieren je vaker met je klanten in contact kunt treden? Vind aanleidingen vanuit je contactenlijst om contact met ze op te nemen. Denk hierbij ook aan zaken die niet met fotografie te maken hebben. Het gaat erom dat je interesse toont. Zo laat je zien dat je er bent.
  3. Zorg dat je minimaal 1 keer per week een afspraak hebt met iemand uit je doelgroep. Toon je interesse, weet wat ze bezig houdt en

Ok pak dan nu je agenda en plan deze activiteiten in… Gefeliciteerd je bent begonnen!

Deel op Facebook

Comments are closed.