Wat je moet weten voor je aan een fotoboek begint

De lessen van Shoot Amsterdam: lezing van Edie Peters PhotoQ

Shoot Amsterdam

Dit ben ik vorig jaar tijdens Shoot Amsterdam. Een dag vol lezingen en live shoots voor professionele fotografen. Dit jaar kon ik achterover leunen en luisteren. Zo kwam ik terecht in een lezing van Edie Peters over het maken van professionele fotoboeken. De tips die hij gaf heb ik voor je op een rij gezet.

Vraag en aanbod
Het aanbod van fotoboeken groeit enorm. De vraag naar fotoboeken veel minder. De groep van fotoboek liefhebbers groeit maar blijft klein. Verwacht niet dat je geld verdient aan je fotoboek dat lukt bijna geen één fotograaf. Heb je geluk en is er een run op jouw fotoboek? Houd er dan tijdelijk een aantal achter. Hoe zeldzamer hoe waardevoller.

Vormgeving
Wat mij opvalt is dat de fotoboeken steeds meer bijzonder worden in hun vormgeving, extra flapjes, persoonlijke brieven die opgevouwen zijn, een boek als een map. Een goed mooi vormgegeven fotoboek maak je altijd samen met een vormgever.

Oplage
Vaak kost een grotere oplage maar een fractie meer en daarom zijn veel fotografen geneigd om aan grote oplages te denken. Zelfs voor succesvolle fotografen is een oplage van 1000 veel. Denk eerder aan een oplage van 400, je zal niet de eerste zal zijn die met dozen fotoboeken op zolder blijft zitten. Bij een kleine oplage is het printen in Europa een goede optie. Noord Italië heeft de beste maar ook dure drukkers.

Kosten
Een prijs voor een fotoboek is natuurlijk enorm afhankelijk van oplage, materiaal, formaat en vormgeving. Ga ongeveer uit van €25.000 bij een oplage van 10000. Dat betekent dat je boek een kostprijs heeft van €25. Verspreid je je boek via een boekhandel dan draag je nog eens 40% van de verkoopprijs af. Tim Beijer je goed helpen bij het produceren van het boek. Hij kent vele leveranciers en weet daardoor de beste partijen aan je te binden die het vaak ook goedkoper te doen. De kosten die je aan de begeleiding kwijt bent verdien je zo weer terug.

Uitgeven in eigen beheer
Uitgeven in eigen beheer zonder uitgever komt steeds meer voor. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat je zelf een community hebt opgebouwd. Een groep mensen die mee helpt met de financiering, crowdfunding bijvoorbeeld. Zorg ook dat je veel mensen om je heen hebt die graag je boek willen kopen als het klaar is. Een goede manier om je boek bij een groot publiek onder de aandacht te brengen is ervoor te zorgen dat je boek wordt besproken door internationale zeer invloedrijke bloggers die bloggen over fotografen en fotoboeken één daarvan is Jörg Colberg.

Heb jij nog tips als het gaat om fotoboeken?
Deel ze hieronder met anderen.

Deel op Facebook

2 thoughts on “Wat je moet weten voor je aan een fotoboek begint

  1. Een e-book is sowieso het proberen waard, ik ben benieuwd of een jongere generatie dat net zo goed vindt. Ik ben heel benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen. Foto’s kunnen op een I pad al heel mooi worden afgebeeld.

  2. Hi Sacha, wat ook een goede optie is, zonder hoge opstartkosten, is Blurb.com. De drukkwaliteit is niet zo hoog als van een topdrukker, maar heel acceptabel als je gewoon een paar boeken wilt laten maken om te verspreiden. Je kunt er zelfs één laten maken.
    Een andere optie zou zijn een e-book. Dat overweeg ik nu ook. Vooral met digitale fotografie is dat eigenlijk wel heel passend. Geen kosten voor drukwerk en geen al te grote extra belasting voor het milieu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>