Hoe meer te halen uit ‘gratis’ foto-opdrachten?

Wat doet de gratis foto-opdracht voor jouw fotografiepraktijk?“Ik heb er nog nooit iets uitgehaald!” Dat is wat ik hoor van fotografen die in ruil voor naamsbekendheid gratis foto’s maken. Eerlijk gezegd verbaast het me niet. Nee, het gewenste resultaat blijft vaak uit.

Veel organisaties denken de fotograaf te kunnen verleiden door te zeggen dat hun naam wordt vermeld. Als fotograaf moet je kritisch zijn op dit soort argumenten. Naamsvermelding bij je foto, een advertentie, of een link naar je website doet maar weinig voor je naamsbekendheid. En verwacht zeker niet dat er direct betaalde opdrachten uitrollen. Dat neemt niet weg dat er genoeg redenen zijn om wel mee te werken. Als je goed weet waarom je wel of niet meewerkt dan zal je minder snel teleurgesteld zijn over het resultaat.

Stel jezelf daarom de volgende drie vragen en bepaal daarmee of je ingaat op het verzoek.

1. Aan welk soort organisaties of goede doelen wil ik mijn fotografiepraktijk verbinden?
Denk hierbij aan organisaties die een zelfde doel nastreven als jij. Of goede doelen waar je hart naar uitgaat. Hoe dichter het bij jezelf ligt en wat jij als bedrijf wilt uitstralen hoe meer je het communicatief kan inzetten voor je fotografie praktijk

2.  Levert deze opdracht een bijdrage aan mijn doelen?
Je kunt daarbij denken aan de volgende zaken:

  • Het brengt je in contact met je (nieuwe) doelgroep. Waarbij het verder gaat dan naamsvermelding.
  • Je foto wordt geplaatst in een blad met naam. Je gebruikt deze publicatie in je eigen communicatie waardoor je mee lift op de status die het blad of medium heeft.
  • De foto’s zijn een bijzondere aanvulling op je portfolio, waardoor je de kans op opdrachten elders weer kan vergroten.
  • Je kunt ervaring opdoen in een vorm van fotografie waartoe je betaald nog niet de kans hebt gekregen en die je wel graag betaald zou willen doen.
  • Je hebt besloten een vast deel van je tijd of inkomsten te besteden aan een goed doel en dit is een doel dat goed bij je past.

3. Wat kan deze organisatie nog meer voor mij betekenen?
Meestal is een organisatie bereid om je verder te helpen. Alleen zal je zelf met het idee moeten komen. Stel het ze gewoon voor! Bijvoorbeeld of ze je willen voordragen bij potentiële klanten. Kijk of het mogelijk is een interview met jou te publiceren waarin jij een aanbod kan doen richting de lezers (jouw doelgroep) Misschien kan je een keer je werk presenteren aan een groep klanten die voor jou ook interessant is. Hierdoor maak je jezelf zichtbaar. Wees creatief en zoek naar de combinatie van je eigen doelen en de mogelijkheden die een organisatie biedt.

Een ‘gratis’ fotografie-opdracht moet bij je passen. Verwacht niet meteen betaalde opdrachten, maar kijk wat het kan betekenen voor jouw bedrijf en hoe ook jij er profijt van kan hebben. Zo creëer je een situatie waarbij het voor beide partijen interessant is.

Deel op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>