Fotograaf gezocht

Waar begint jouw zoektocht naar een foto-opdracht?
Als je moeite hebt met het vinden van opdrachten denk je nu misschien tsja…als ik dat eens wist. De eerste stap in een zoektocht naar een foto-opdracht wordt snel overgeslagen. Maar is wel essentieel in het vinden van meer of betere opdrachten. Het vinden van een opdracht begint namelijk bij de zoektocht van je opdrachtgever.

Opdrachtgevers zoeken naar de fotograaf die het beste past bij hun opdracht.
Opdrachtgevers hebben een opdracht in hun hoofd. Ze willen iets vastleggen en weten waarom ze dat willen. Ze gaan vervolgens op zoek naar de fotograaf die het beste daarbij past. Dat kan zijn omdat het thema of onderwerp aanspreekt, maar ook de stijl van fotografie of de aanpak van de fotograaf.

Maar in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten zien veel opdrachtgevers door de bomen het bos niet meer.  In hun zoektocht naar een fotograaf komen ze vaak niet tegen wat ze zoeken. Ik krijg vaak vragen van potentiële opdrachtgevers die zeggen: “Weet jij nog een fotograaf? Ik heb gezocht maar kan niet de fotograaf vinden die ik zoek”. Of zoals een art director tegen mij zei: “Ik zou willen dat er een fotografen makelaar bestond. Iemand die de hele markt overziet en mij kan adviseren welke fotograaf het beste past bij een specifieke opdracht.” Deze opdrachtgevers hebben een enorme keuze maar kunnen niet de fotograaf vinden die bij hun opdracht past. Wat is hier de hand?

De opdrachtgever zoekt een specialist. Hij zoekt een fotograaf die werk maakt, dat vergelijkbaar is aan de opdracht die hij te vergeven heeft. Veel fotografen daarentegen richten zich op veel verschillende opdrachten, thema’s en doelgroepen. Dit om de kans op een opdracht zo groot mogelijk te houden. Een gedachte die heel logisch lijkt en heel begrijpelijk is, maar op een verkeerde veronderstelling rust.

Waar je als fotograaf weet dat je die opdracht goed zou kunnen doen, herkent de opdrachtgever zich niet in jouw foto’s, aanbod en aanpak. Je spreekt de opdrachtgever dus niet aan op zijn behoeften.
Stel ik had hier een blog geschreven over marketing voor iedereen die aan marketing wil doen. De kans was groot dat je nooit op dit blog was beland. En was je hier wel terechtgekomen dan had je misschien gedacht,  ‘voor fotografen ligt dat anders…’

Dus herkenbaarheid is het toverwoord! Zorg dat je herkenbaar wordt.  Dat levert een groot voordeel op. Namelijk dat je wordt onthouden en gezien.

De eerste belangrijke stap op weg naar meer herkenbaarheid voor je opdrachtgevers is je expertise bepalen. Bij het bepalen van je expertise gaat het erom dat je jezelf kent, weet waar je passie ligt en waar je goed in bent. Als je daar niet regelmatig bij stil staat, kan het lastig zijn om een expertise te bepalen. Toch is het eenvoudig om er bij stil te staan. De beste manier is om jezelf regelmatig de volgende 3 vragen te stellen.

1.    Waar krijg ik complimenten over?
Neem complimenten serieus, dat klinkt misschien als een open deur, maar als iemand aangeeft goed met jou te kunnen samenwerken vraag dan door. Wat is het precies dat het goed maakt? Waarom is dat zo belangrijk voor de ander? Doe je dit vaker dan ga je een rode draad zien en krijg  je veel inzicht over waar je kracht ligt.

2.    Van welk soort opdrachten krijg ik veel energie?
Wat maakt dat je een opdracht interessant vindt en er wel meer voor zou willen doen dan gevraagd is. Wat hebben interessante opdrachten met elkaar gemeen?

3.    Waar zou ik me graag verder in willen ontwikkelen?
Als specialist zal je steeds meer kennis en ervaring gaan krijgen op jouw gebied. Het is dus belangrijk dat je je specialiseert op een gebied waar je interesse ligt en waar je beter in wil worden.

Geef jezelf de tijd om er achter te komen wat jouw expertise is. Ga er bewust mee aan de slag en draag het uit. Je wordt duidelijker in wat je te bieden hebt en waarin je je onderscheid. Met als gevolg dat opdrachtgevers jou gaan herkennen, onthouden en vragen. Doe er je voordeel mee!

Deel op Facebook

Comments are closed.