Doorstaat jouw visitekaartje de test?

Heb jij ook veel tijd besteed aan het ontwikkelen van je visitekaartje?
visitekaartje om foto-opdrachten te krijgenJe bent niet de enige. Zet je er een foto op of niet? Welk lettertype, papier en vormgeving gebruik je? Allemaal vragen die de revue passeren als je een visitekaartje maakt. Belangrijk, inderdaad. Toch blijkt bijna iedereen daarbij iets essentieels over het hoofd te zien. Leg al je ontvangen visitekaartjes maar eens op tafel. Weet je wat er dan gebeurt?

Van veel kaartjes heb je geen idee meer wie daarbij hoort.
Bijna alle visitekaartjes brengen je niet verder dan de bedrijfsnaam en functie. Veel functies zijn totaal onduidelijk. Weet jij bijvoorbeeld wat een search consultant doet? Het zou fijn zijn als de search consultant dat erbij vermeld had.

Gelukkig hebben fotografen daar minder last van. Iedereen weet immers wat een fotograaf doet.  Dus je zet er fotograaf op en je bent klaar. Of toch niet? Stel ik heb 15 kaartjes van fotografen die ik niet goed ken. Het kaartje herinnert er mij aan wie ze zijn en wat ze doen.

Maar wat blijkt, na enige tijd, ben ik vrijwel alle namen vergeten.
De kaartjes zijn dan weinig zeggend. Een enkeling heeft een foto van zichzelf erop. Heel herkenbaar en vaak roept dat direct een beeld op. Als ik ze nauwelijks gesproken heb, zegt dat nog weinig. Een aantal is specifieker in wat ze doen, maar de meeste volstaan met slechts fotograaf.

Weinig visitekaartjes maken in één oogopslag duidelijk wat iemand doet voor wie en met welk resultaat. En dat maakt wel het verschil. Design van je kaartje en kloppende contactgegevens zijn belangrijk. Wil je dat iemand ook na langere tijd nog weet waar jij voor in te zetten bent dan moet je specifieker zijn.

Maakt jouw visitekaartje duidelijk wat je doet voor wie met welk resultaat? Nee? Net zoals waarschijnlijk 90% van alle fotografen. Dus weet wat je te doen staat. Een simpele manier om op te vallen tussen al die anderen.

Deel op Facebook

Comments are closed.